Jaarlijks 750 miljoen voor merkbeleving

“Ik probeer altijd op de stoel van de klant te gaan zitten. Wat zou ik willen als ìk de klant was? Ik doe dit al twintig jaar. Voorheen in loondienst, nu als zelfstandig ondernemer. Dat bevalt me erg goed. Mijn laatste job was bij een Engels procurement bureau dat alle marketinginkoop deed voor Coca-Cola.”

Door: Sabine van MeeterenDot.Business – voor Delft.Business editie #19

“Ik wilde altijd al voor mezelf beginnen”, vertelt Ronald van der Gaag, eigenaar van Attentives®. “Als mensen me, toen ik jong was, vroegen wat ik wilde worden, antwoordde ik: ik word later directeur, maakt me niet uit van wat. Niet zo’n directeur die steeds over je schouder meekijkt, dat past niet bij me. Het is fijner om samen te werken en iedereen zijn of haar eigen verantwoordelijkheden te laten oppakken.”

Eerlijk advies

Wij verkopen allerlei marketingondersteunende producten, van strandballen en powerbanks tot baliedisplays, flyers of roll up banners. Alles is te gebruiken voor promotie, als geschenk, of om in je winkel of bedrijf op te hangen of neer te zetten. Om een idee te geven: jaarlijks wordt 750 miljoen uitgegeven aan zulke producten. We verkopen niet om het verkopen, maar geven eerlijk advies. We beginnen liever met 1.000 pennen en proberen geen bulk van 10.000 stuks aan de man te brengen die daarna jaren blijft liggen. De concurrentie is groot en de markt relatief klein. We onderscheiden ons in kennis, aanbod en netwerk en dat gaat erg goed.

We hechten waarde aan een langdurige relatie met onze klanten. Snel iets verkopen is niet ons ding, dus klanten die dat willen passen niet bij ons. We geloven in samenwerken. We werken in de regio bijvoorbeeld samen met Werkse!, die de logistiek, opslag en inpakwerkzaamheden voor ons verzorgt. Als je op elkaar vertrouwt, elkaar het werk gunt, zonder alleen aan jezelf te denken, dan ontstaat er een krachtig partnerschap.

Onafhankelijk

De kracht van het bedrijf zit daarnaast in ons netwerk. We werken samen met 200 verschillende leveranciers, fabrikanten en importeurs. Hierdoor kunnen we onafhankelijk werken. Prijsdiscussies heb ik nauwelijks. Mijn klanten vertrouwen erop dat ze een goede concurrerende prijs krijgen en dat ik mijn afspraken nakom.

Ons succes wordt voornamelijk bepaald door het succes dat onze klanten met de geleverde materialen behalen. En wat nog steeds het leukste is, is het creatieve proces om artikelen of pakketten op maat te maken. Daar komt veel kennis en ervaring bij kijken. Ook leuk: ik zie artikelen nog regelmatig terug in het straatbeeld. Tijdens mijn tijd bij Coca-Cola hebben we bijvoorbeeld de marketingmaterialen voor Fuze Tea ontwikkeld, zoals het glas, parasols, stoepborden, menukaarten, noem maar op. Die zie ik nu nog steeds elke dag voorbij komen en dat is ontzettend leuk om te zien.

Loyaliteit vergroten
Bij Attentives® kun je marketingmaterialen inkopen om naamsbekendheid te verhogen, merkbeleving te creëren, verkoop te bevorderen en loyaliteit te vergroten. Het bedrijf biedt onder meer premiums, relatiegeschenken, reclamemateriaal, merchandise en drukwerk.

Bron: gepubliceerd in Delft.business #19 door Dot-Business (Sabine van Meeteren).